You are currently viewing JAK ODCZAROWAĆ ZŁY UROK LEKTUR SZKOLNYCH?

JAK ODCZAROWAĆ ZŁY UROK LEKTUR SZKOLNYCH?

Największą zmorą uczniów już od wczesnych lat szkolnych są lektury. Przymus, który jest odgórnie narzucony jeszcze bardziej zniechęca uczniów do czytania kilkusetstronicowych arcytworów wybitnych pisarzy. Okazuje się jednak, że gdy zdejmiemy z lektur szkolnych tą całą otoczkę, która tworzy całą niechęć do czytania tych elaboratów, mogą okazać się one całkiem interesujące. Jedynie trzeba znaleźć sposób, aby odczarować ich zły urok. Poniżej przedstawię Ci 7 sposobów na to jak to uczynić, a zapewniam Cię czytanie lektur szkolnych stanie się dużo przyjemniejsze.

1. Zagłęb się w fabułę

Jeżeli, z góry założysz, że fabuła jest nudna, to taka będzie. Zmień nastawienie i zagłęb się w jej treść tak jakbyś czytał/a zwykłą książkę, a może się okazać ona bardzo interesująca i intrygująca.

2. Wybierz swojego ulubionego bohatera

Podczas czytania książek zazwyczaj masz swojego faworyta, który staje się twoją ulubioną postacią. Podczas czytania lektury szkolnej też to zrób, bo być może jedna z tych postaci okaże się odzwierciedleniem twojego charakteru i stanie się postacią literacką bliską twojemu sercu.

3. Zapoznaj się z opracowaniami

Wśród nauczycieli i pedagogów szkolnych gotowe już opracowania lektur są bardzo często potępiane. Prawda jest jednak taka, że lepiej jak użyjesz opracowania niż jak w ogóle nie będziesz wiedział/a nic o danym tekście kultury. Przeczytane przez ciebie opracowanie może również stać się zachętą do zagłębienia się w danej lekturze.

4. Pozbądź się sztampowego myślenia o lekturze jako szkolnym obowiązku

Jeżeli z góry założysz, że to jest twój obowiązek, a nie forma rozrywki czy relaksu tak jak przy czytaniu innych form literackich niż lektury szkolne, to twoje negatywne myślenie automatycznie przekłada się na odbiór danego dzieła. Podejdź do tego na luzie, a zobaczysz, że dużo przyjemniej będzie się to czytało w formie dodatkowego relaksu niż w formie żmudnego obowiązku.

5. Nie zakładaj z góry, że lektura jest nudna

Już na samą myśl o ,,Panu Tadeuszu’’ większość uczniów wpada w popłoch i od razu zakłada, że jest nudny i nie ma większego sensu. Pomimo że większość lektur szkolnych jest pisana staropolskim językiem, który w dzisiejszych czasach nie jest używany i jest mało zrozumiały to, gdy podejdziesz do tej lektury pozytywnie i się w nią zagłębisz. Może się okazać bardziej ciekawa fabularnie, mieć ciekawszych bohaterów i zwroty akcji niż dzisiejsze książki o podobnej tematyce.

6. Wyobraź sobie, że akcja dzieje się w teraźniejszości

Wiele z tych lektur tak naprawdę mogłoby mieć swoje współczesne odwzorowania. Czasy, w których rozgrywa się akcja lektur szkolnych są bardzo odległe i przez ten czas dużo się pozmieniało. Jednak zachowanie postaci i morały jakie możemy wyciągać mogą mieć odzwierciedlenie w XXI wieku i wcale nie odbiegać zbytnio od tego jak zachowywali się i jakie problemy mieli ówcześni bohaterowie lektur. Przełożenie akcji na czasy współczesne pomoże Ci bardziej zrozumieć problematykę i treść całego utworu.

7. Lekcja z naszymi nauczycielami

Nasi korepetytorzy języka polskiego z przyjemnością odczarują zły urok lektur szkolnych i omówią je Tobie z pasją i pełnym zaangażowaniem.